پروپوزال بررسی تأثیر آموزش پیش دبستانی بر یادگیری مهارتهای روانی ـ حرکتی و سازگاری اجتماعی دانش آموزان دوره ابتدایی در 20 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
مشخصات فایل
تعداد صفحات | 20 |
حجم | 23 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دسته بندی | علوم تربیتی |
توضیحات کامل
پروپوزال بررسی تأثیر آموزش پیش دبستانی بر یادگیری مهارتهای روانی ـ حرکتی و سازگاری اجتماعی دانش آموزان دوره ابتدایی در 20 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
فهرست مطالب
بیان مسأله
اهمیت و ضرورت انجام تحقیق
مرور ادبیات و سوابق مربوطه
اهداف مشخص تحقیق (شامل اهداف آرمانی، کلی، اهداف ویژه و کاربردی)
سؤالات تحقیق
فرضیههای تحقیق
تعریف واژهها و اصطلاحات فنی و تخصصی (به صورت مفهومی و عملیاتی)
آموزش پیشدبستانی
مهارتهای روانی ـ حرکتی
سازگاری اجتماعی
روش شناسی تحقیق
متغیرهای مورد بررسی در قالب یک مدل مفهومی و شرح چگونگی بررسی و اندازه گیری متغیر
شرح کامل روش (میدانی، کتابخانهای) و ابزار (مشاهده و آزمون، پرسشنامه، مصاحبه، فیشبرداری و غیره) گردآوری دادهها
ابزار گردآوری اطلاعات
جامعه آماری، روش نمونهگیری و حجم نمونه (در صورت وجود و امکان)
روشها و ابزار تجزیه و تحلیل دادهها
فهرست منابع
قسمتی از متن
رشد انسان از تولد و حتی پیش از تولد تا 7 سالگی مسئله ایست که کم و بیش درجهان به آن توجه شده است. در کشور ما، هم والدین و هم مربیان و معلمان توجه ویژه ای به بهبود رشد و پرورش کودکان نموده اند و به اهمیت تعلیم و تربیت در دوران کودکی برای سعادت آتی کودک پی برده اند. این توجه و شناخت به صورتی هدفدار بر محتوا و برنامه ها و روش های آموزش و پرورش کودکان تأثیر چشمگیری داشته است و ما بر این باوریم که این جریان هنوز سیر آغازین خود را طی می کند و آینده شاهد تحولات بسیار بزرگتر در این زمینه خواهیم بود. (مزیدی، 1376). برنامه های آموزش و پرورش کودکان پیش دبستانی باید با توجه به نیازها و استعدادهای آنان طراحی شود. رشد ارتباطات اجتماعی و خودیاری و آموزش مقدمات خواندن و نوشتن مفاهیم ریاضی و پرورش ذوق کودکان و تعلیم مهارتهای اولیه در جهت وصول به هدفهای کلی و هدفهای جزئی از وظایف مهم مراکز پیش دبستانی می باشد. تأکید ما بر ضرورت ایجاد گسترش کودکستان ها از این بابت است که ویژگیهای زندگی اجتماعی امروز ما در مقایسه با گذشته های دورتر به شدت تغییریافته است و خلاصه اهمیت و ضرورت آموزش و پرورش رسمی پیش دبستانی بر همگان آشکار شده است. (مزیدی، 1376) از قدیم الایام سن 5 و 6 سالگی در کشور ما سن ورود به مکتب خانه و آموزش نماز و الفبا و قرآن و نظم آموزشی و اجتماعی قلمداد می شده است و در اروپای اواسط قرن هیجدهم به بعد همین دوره را ورود به باغ کودکان می نامیده اند و ما امروز نیازمندیم که بر مبنای اصالتهای فرهنگی خویش دانشهای نوین آموزش و پرورش کودکستانی را به کار گیریم و طرح نوی از تعلیم و تربیت را به عالم فرهنگ و دانش بشری عرضه کنیم برای ما که در یک کشور در حال توسعه به سر می بریم بویژه ضرورت دارد برای کودکانی که در محرومیت فرهنگی و اجتماعی و ... بسر می برند کودکستان های مناسبی ایجاد کنیم که بتواند آمادگی لازم و شکوفایی استعدادهای نهفته کودکان را به همراه داشته باشد.
در پژوهش حاضر، مهارتهای روانی ـ حرکتی و سازگاری اجتماعی به عنوان متغیرهای اصلی در نظر گرفته شدهاند. یکی از عوامل تعامل انسان با محیط، رفتارهای روانی ـ حرکتی است. این رفتارها دارای تظاهرات متعددی مثلاً در کارهای صنعتی، حرفهای، تکنیکی، مهارتهای شغلی، اعمال تجاری، وظایف روزمره، رانندگی، موسیقی، هنر و همینطور تربیت بدنی و ورزش میباشند، در حالی که به نظر می رسد حیطه روانی اینگونه رفتارها مورد غفلت واقع شده است.
از سوی دیگر مهارتهای اجتماعی نیز با مهارتهای روانی ـ حرکتی ارتباط تنگاتنگ و نزدیکی دارند و جنبة مهمی از رشد کودک محسوب می شوند. هدف آموزشهای اولیه کودکان، اجتماعی بار آوردن (جامعه پذیری) آنان است (میزل ،1996، وینووسکیز ، 1994). توانایی برای ایجاد و حفظ ارتباطات با دوستان و بزرگسالان (همچون معلمان)، پایه و رکن اجتماعی شدن را در مدرسه شکل میدهد. مهارتهای اجتماعی کودکان ممکن است با پیشرفت تحصیلی بعدی آنها در ارتباط باشد (اسواتز و والکر ، 1984) و تجارب آنها با همسالان خود، احتمالاً روی نگرشهای آنان در ارتباط با مدرسه و یادگیری نیز تاثیر میگذارد (کاگان و همکاران 1995).
بنابر زمینه های مذکور ، پژوهش حاضر به بررسی اثر بخشی آموزش پیش دبستانی دربهبود مهارتهای روانی حرکتی و سازگاری اجتماعی دانش آموزان پرداخته است.
توضیحات بیشتر و دانلود
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود